Monday, December 28, 2009

كلام...للعاقلين




من أحسن إليك ثم أساء فقد أنساك إحسانه..والمثل الذي يقول إتق شر من أحسنت إليه ليس تام و صحته إتق شر من أحسنت إليه بدوام الأحسان إليه
.

.
القناعة والطمع هما : الغنى والفقر ، فرب فقير هو أغنى منك، ورب غني هو أفقر منك


.
إن بلاءنا أننا نعجز عن حاضرنا ونشتغل بماضينا .. نهمل قصورنا الجميلة .. ونندب الأطلال البالية .. ولئن اجتمعت الإنس والجن على إعادة مامضى لما استطاعوا.. لأن هذا المحال بعينه
.

.
ان العقلاء لا ينظرون الى الوراء ولا يلتفتون الى الخلف.. لأن الريح تتجه الى الأمام.. والماء ينحدر الى الأمام.. والقافلة تسير الى الأمام.. فلا تخالف سنة الحياة. فيا من اراد السعادة والراحة لاتقصر حياتك فهي قصيرة أصلاً.. عش في حدود يومك.. ولا تبك على ما فاتك.. واترك المستقبل حتى يأتي.. ولا تلق بالاً لكلام الحساد.. وتوكل على الله فهو حسبك.. وكفى هموماً وغموماً واحزاناً
.

.
جميييييع العوائق والحواجز التي في عقلك وهمييييييييييه ليست من الواقع بل هي نتيجة ترسبات سلبية منذ الصغر فحطمها وتحرر منها ترى السعادة والرضا تجري في عروقك وفي عقلك ونفسك الناس ترتاح وتستجيب وتقبل الشخص البسيط بدون عقد وحواجز وهمية
.

.
احساس مزعج
أن تبوح بسرك لصديقك المقرب إليك وتوصيه بأن يسجنه في قفص صدره وتشرح له اهمية المحافظة على الأمانة وتنام مطمئنا متخففا من سرك وهمك ثم تستيقظ في الصباح على صوت أسرارك ينطلق كالأغنية من أفواه الآخرين....
.

.
واخيراً
.

الصمت : إجابة بارعة لا يتقنها الكثيرون

.

.

11 comments:

سمـــــــــا said...

تعديلك للحكمة بتاعة اتقى شر من احسنت اليه فكرنى بآية الكتاب المقدس
" أحبوا أعداءكم أحسنوا الى مبغضيكم باركوا لاعنيكم وصلوا لاجل الذين يسيئون اليكم "

بصى على قد ما انا بحب الوصايا دى جدا على قد ما بشوف ان صعب انسان يقدر عليها وانا شخصيا مقدرش عليها وأكيد اللى ينفذها دا انسان غير البشر
لانى شخصيا مقدرش اللى يضربنى على خدى الايمن ادير له الايسر واللا اللى يسىء اليا احسن اليه لكن اكيد هقطع رقابته كلها :)

..

أحيانا يتوقف العقل عند عتبات وذكريات الماضى رغم انه مثل ما ذكرتى لو اجتمع الانس والجن على ان يعود فلن يعود
ودا مش بس علشان اللى بينكسر مش هيتصلح لكن علشان اليوم اللى عدى فهو خلاص عدى ممكن يبقى ذكرى نبتسم لما نفتكرها لكن مش هنقدر نعيشه ولا نحس بيه تانى زي ما حسيناه اول مرة حتى لو اتكررت نفس الاحداث والاشخاص والمواقف

وطبعا بيترتب على دا اننا الطبيعى للعقلاء زي اسم البوست اننا نركز فى اللى احنا فيه واللى جاى
وعلى رأى المثل اللى فات مات :)

..

بمناسبة الاسرار كنت بتناقش مع واحدة صاحبتى من كام يوم فى موضوع انها قالت سر لواحدة صاحبتها وصاحبتها ما شاء الله نشرته

فقلت لها " اذا كنتى انتى مش قادرة تحتفظى بسرك جوة صدرك وطلعتيهولها فليه بتلوميها اذا كانت هى كمان مقدرتش تحتفظ بيه وطلعته ؟؟

انا مقتنعة بمبدأ الفضفضة والمناقشة ، لكن لما يوصل الموضوع لسر فأكيد مش هطلعوا لحد غير سمــا مهما كان قريب ليها :)

وبالمناسبة دى فيه حكمة انا بحترمها ومقتنعة بيها بتقول

" اذا بُحت بأسرارك للريح فلا تلُم الريح اذا باحت بها للاشجار "

..

الصمت عندى " بداية طريق اللا عودة "

..

ايه رأيك فيا وانا رغاية على الصبح من غير مناسبة ؟؟

فيشة بنت كبس said...

!!!!!!!!يخرب بيت الللى يزعلك.........بجد يعنى!!hope u will be fine soon..and just remember....dead life kills people..only those who are strong will survive and live happy enough to rebirth death inside:);)....

عـــــــــــاقله جدآ said...

سيمو يا قمر
حقيقي حقيقي ..عيني بارده عليكي!!!
من غيرمجامله انتي عارفه اكتر حاجه بتعجبني فيكي إنك ما تعرفيش تجاملي وبتقولي اللي انتي عايزاه من غير زواق..صحيح إن انا نفسي حدت كام طوبه...لكن اللي ييجي في الريش ..بقشيش يا بنت نجم
نيحي للكومنت بتاعك..انا ما عدلتش الحكمه دي..هي صحتها كده...الناس هي اللي تعودت تقراها بطريقه لا تقربوا الصلاه وبس
انا مغاكي ١٠٠ في الميه...اكيد لو حد ضربني علي حدي اليمين مش حادور له الشمال...لكن في رأيي ان المقصود ليس المعني الحرفي ولكن المقصود هو قمه التسامح انتي جيبتي الانجيل وانا بقولك القرأن بيقول في سوره التغابن ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ)
14
الماضي بدون شك هو اساس الحاضر لكن ما قصدته انا هو ان نستفيد من الماضي للوصول للمستقبل وليس ان نعيش علي ذكري ماضينا فيسبقنا من بدأ بعدنا بقرون
تغريفك للسر دقيق للغايه فالسر إذا غادرك لشخص اخر لم يصبح سرا لان السر من الأِسرار بكسر الهمزه فيقال اسررت بنفسي ومره تانيه القرأن بيقول في سوره طه ( لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى* وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى)7
والمقصود هنا انه يعلم ما تسرين و يعلم ما هو اخفي قبل ان تسريه
الصمت مش معناه العجز بالعكس لصمت قد يكون في بعص الاحيان بلاغه و الحصيف هو الذي يعلم جبدا متي يصمت و مبي يتكلم و يقول عز من قائل في سوره ق ( إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ* مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)18
وقد قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: (من كان يؤمن بالله و اليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت)
ده كان قصدي بالصمت يا سما ولأ ياستي ده مش رغي بالعكس خلاني اشوف حاجات جديده فيكي ما كنتش عارفاها و مره تانيه عيني عليكي بارده يابنت نجم !!!!

عـــــــــــاقله جدآ said...

حبيبتي فيشه عندنا
يا مرحبا..يامرحبا ..مُتِعْتِ فيشه بالامبير و رزقت كهربا
الكلام فعلا صحيح و عميق فالموت فعلا مولود مع الحياه وجوا كل انسان والخلود بييجي بعد الموت مش في الحياه
والقوه عمليه نسبيه يهني القوه مهمه للبقاء لو كان توظيفها صح لكن الموت جوانا و برضه قال تعالى {إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ }الزمر30
بنت كوبس نورتيني وان شاء الله ربنا يشفينا كلنا

سمـــــــــا said...

عينك باردة عليا ؟؟ انتى اكيد عايزة تموتينى ازاى عينك باردة فى عز الشتا دا ؟؟ انا كده هايجيلى نزلة شعبية

لا بلاش احراج علشان انا الكلام دا بيخلى ودانى تحمر فانا هعمل مش واخدة بالى واكمل كلام عادى


انا طبعا عارفة انه مش المعنى الحرفى وانه كناية عن قمة التسامح بس انا من الناس اللى ممكن اسامح ايوة بس وانا فى موقف القوة يعنى اللى أذانى امسكه فى ايدى كده واشاور له انا ممكن اعمل فيه ايه وبعدين ابقى اسامحه على رواقة ... شفتى الافترا ههههه

بس انا من الاخر زي الصعايدة مبسيبش تارى لو بعد مليون سنة

..

اما باقى تفسيرات المواضيع فطبعا كل واحد فينا لما بيقرا اى حاجة فى الدنيا بتوصله باحساسه هو

والكلام اللى كتباه جميل فعلا وانا حسيته وفهمته وعبرت عنه بشخصيتى واحساسى انا وعارفة طبعا ان ممكن يكون ليكى وجهة نظر تانية خالص واكيد اللى هيقروه ممكن يكون ليهم وجهة نظر تالتة ورابعة

اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية زي ما قلت لك من زمان

..

ايه بقى الحاجات الجديدة اللى شفتيها فيا ومكنتيش عارفاها قبل كده ؟؟

قولى قولى عقبال ما الواد يجيب لى طوبة من الشارع

كل سنة وانتى طيبة يا سلوى وان شاء الله عام سعيد عليكى

عـــــــــــاقله جدآ said...

سيمو يا قمر
اولا مساء الخير متإخره انا النهارده و بكتب لك حتي من قبل فنجان النسكافيه
يا سيمو بعد الشر عليك من النزله الشعبيه و انفلونزا الطيور وجميع الامراض المتوطنه منها والمستورده خارج و داخل اتفاقيه الجات من غير ســـــلا مـــــات!!!
اللى أذاكى تمسكيه فى ايدك كده وتشاوري له انك ممكن تعملي فيه ايه وبعدين تبقى تسامحيه على رواقة ... دة مش الافترا ..دي بترجع لاخونا المركيز دي ساد واللي انا عندي شك انه من فرع عيلتكم اللي في الصعيد الجواني وبالتالي الساديه مش غريبه عندكم
لا حقيقي فيه حاجات جديده ما كنتش متوقعه انك مهتمه بيها اساسا وده بيأكدلي ان الواحده لازم تدرس بتعمق وما تكتفيش بالسطح لان في المعتاد اللي بيطفو علي السطح ليس سوي اموات في حين ان اللؤلؤ مكانه الاعماق
لكن حقولك إيه؟ إذا كان قبل ما قول اي حاجه ناويه تحدفيني بالطوب ..بس لعلمك بقي انا الصيف اللي فات واخده دروس كاراتيه في النادي...صحيح اني عمري في حياتي ما ضربت حتي كتكوت..لكن في حاله الطوب....برضو خليني انا الكبيره ...بس ممكن اديكي ساعتها سلام من اللي انا عارفه ان انتي بتحبيهم هههههه
قولي لي صحيح...سيمو سهرانه فين الليله؟ اختك نتيجه للازمه الاقتصاديه و طبقا لتعليمات الحكومه عندنا و اللي كانت مقوله طويله نهايتها [والتليفزيون ماله يعني؟] سهرانه في البيت
يالا يا قمر كل سنه و انتي طيبه يا احلي سما و ربنا يسعدك و يهنيكي ويبعد عن سماكي كل العواصف و الاعاصير

سمـــــــــا said...

يعنى رحتى وجيتى وودتينى وجبتينى وبرضه مقولتيش ايه الحاجات دى ؟؟

بس طبيعى جدا وزى ما انا بقول ان الانسان من خلال البلوجات او الكلام دا مجرد قشرة مينفعش حد يقراها ولا يفهم اللى وراها لانها بتكون مجرد رموز مبعثرة لكن الحقيقة دايما بتكون مختلفة

وانا للاسف من الشخصيات اللى صعب حد يحكم عليها او يكون فكرة صحيحة عنها الا بالعشرة والمواقف

بصى يا ستى رغم انى شحطة كبيرة وعندى 30 سنة الا انى من المحظورات عليا التأخير برة البيت وانا مبحبش اتأخر بصراحة علشان كده مفكرتش اعمل ثورة

فانا بعد الشغل هخرج مع اصحابى نقضى وقت يا رب يكون حلو ونروح على البيت بدرى بدرى زي الكتاكيت

...

ايه دااااا قصدك ان انا سادية واللا ايييييه ؟؟ حاشا وماشا :))

هو منكرش انى شخصية لا تطاق والله يكون فى عون اى حد بيتعامل معايا

بس هما اللى بيتعاملو معايا مجانين وبيحبونى .. على ايه اموووت واعرف مع انى دايما بحذرهم :)

..

يالا بقى يومك زي الفل يا قمر

عـــــــــــاقله جدآ said...

سيمو القمر
بما اننا في عام جديد سعيد فراح نبتدي بالزفه الدمياطى الازليه اياها
وبسم الله الرحمن الرحيم وهانبتدي الليله اااااه اااه .. و برضو من غير سلااااامااات لكن من علي ناصيه بيتنا العامر اهديكي اغنيه العنب لمعبود الجماهير (بعرورر)
عارفه يا سيمو انك فكرتيني بالمشهد الذي رسخته السينما في أدمغتنا، فنحن اعتدنا أن يتنحنح البطل ويتنهد ثم يقول للبطلة " إيه رأييك فيا يا سعاد؟" أما سعاد فحاجة من اتنين، إما تفرح وتزأطط، وإما تقول له
الجملة الشهيرة التي بلا أي معنى "انت فاجئتني يا أحمد" ((وهيا بتستهبل وعارفه من اول الفيلم اساسا))
وبما انك مش احمد و انا مش سعاد فيجوز اني اوديكي و اجيبك لكن ببساطه كده انا كنت فاكره انك مطرقعه بس ومالكيش غير في الكوكو واوا لكن اتضح انك لذيذه طحن وغندك ميول ادبيه و...كفايه كده لاني عارفه انها مش حتبقي طوبه بس..
اما موضوع ان اللى بيتعاملو معاكي مجانين وبيحبوكى..فده وااااااضح
يالا ربنا يوفقك ويسعدك ياسيمو يا عسل ويكفيكي شر الجسد يا بنت نجم ..قولي آمين

صمت البوح said...

كم جميل ان نعرف معاني هذه المصطلحات
ولكن عيبنا توما ان لا نطبق ما نقرأة

فالطمع الى يومنا هذا موجود
وحب الجشع لا يخفى على الطامعين

والصمت صدقتي في تعريفه هو اجابه بارعه لا يتقنها الاخرين
يا جمل لو تغنى البوح بالصمت

سلمت اناملك على الموضوع الجميل

عـــــــــــاقله جدآ said...

صمت البوح
الاجمل من الموضوع هو مرورك الكريم وتعليقك الراقي
الف شكر و كل سنه و انتي طيبه

العلم نور said...

الصمت حكمة وقليل فاعلة .. الشعارات يا غاليتي عاقلة كثيرة جدا هذه الأيام وقد كثر الزبد وما هو إلا غثاء يزال بأول موجة

علنا نتفهم ونعتبر تحياتي لك عىل هذا الصمت أحيكي عليه