Monday, October 26, 2009

توضيح "مين فيهم اللي مش عاجبني"




من الطرق و الاساليب ذات النتائج الحميده للقضاء علي الملل في المحاضرات "اياها" هو ان تنتقي مكانا في اخر صف و تتخيلي ان اجفانك مربوط بها شكاره من الرمل "لانه ارخص من الاسمنت" وتبدأي رحله سعيده من السبات "استخدام سدادات الاذن يؤتي بنتائج رائعه" في محاضره "من اياهم" رأيت فيما يرى النائم حلماً، يصعد فيه الدكتورفوق المنصة فى مدرج الكليه أمام أعين الطلبه المشدودة إليه بكامل تركيزها، وبمجرد أن فتح فمه كى يلقي فيهم المحاضره ، هتفت من بين الطلبه "انزل.. انزل.. انزل"، ثم انضم من حولى إلىّ هاتفين أن يهبط من فوق المنصة، وسار الهتاف فى حماس عنيف بين جمهور الطلبه، بهت الرجل وأسكته ذهوله من المفاجأة، وقام الجالسون فى الصف الثانى ورفعوا الكراسى وضربوا بها من كان بالصف الأول من الطلبه الذين لم يهتفوا ، حتى طردوهم من المدرج نهائياً، وقبل أن يعودوا مرة أخرى إلى المقدمة كان الدكتور تسلل من الخلف هارباً، لم تمضى ثوانٍ، حتى دخل علينا رجال صغار يبدوانهم معيدين يجهزون الساحه لدكتور بدل الهارب ، بعدهم رجال من ذوى السترات السوداء "امن الجامعه" يتقدمهم دكتور جديد، جلس الجميع فى هدوء ونظام وكأن شيئاً لم يحدث، وارتقى الدكتور الجديد فوق المنصة، تنحنح فى الميكرفون قائلاً "إبنائى.."، ولم يتم كلمته الثانية حتى صحت أنا والطلبه في المدرج ناهضون من فوق مقاعدنا فى نفسٍ واحدٍ "انزل.. انزل.. انزل"، لكنه ظل يتحدث دون أن نسمع حرفاً مما قاله، حاول رجال الامن تهدئتنا، لكننا بدلاً من ذلك هجمنا على المنصة، ففزع وصرخ كالنساء، أمسكنا به قبل أن يولى بفلوله، وقدناه إلى الخارج، ثم رفعناه وألقيناه متمرغاً فوق التراب والغبار حوله، وبعد أن مسحنا كل ما كتب علي السبوره عاد الكل إلى مقاعدهم فى سكينة ورتابة مخيفة جالسين آخذين فى النظر باتجاه المنصة الفارغة مشدودى البصر والبصيرة مستمعين فى احترامٍ بالغ واهتمامٍ كامل..



و طز في الامن

5 comments:

سمـــــــــا said...

تصورى برضه رغم انك عملتى بوست كامل انا مفهمتش العيب فى المادة واللا الدكتور واللا فيا انا !!!!

وحتى لو العيب فى ايهما ليه بتحضرى اصلا حاجة مش قادرة تسمعيها ؟؟ انتى غاوية تعذبى نفسك واللا ايه ؟؟

وايه المشكلة انك تروحى اداب او اى كلية تانية المهم حاجة تكونى قادرة تتعاملى معاها مش داخلة كلية علشان المجموع ومش طايقة نفسك ولا اللى حواليكى فيها وحتى لو نجحتى علشان انتى عندك قدرة على النجاح هتتخرجى وتشتغلى فى مجال انتى مش حباه علشان ايه ؟؟

علشان بابا ميجيلوش ساكتة وماما متدقش دماغك زي الكفتة ؟؟

اسمحيلى أقولك

طظ فى اى حد يخلينى اعمل حاجة مش عايزاها

عـــــــــــاقله جدآ said...

اولا مساء الخير عليكي يا ست الستات

آه اكيد العيب فيكي...بس ولا يهمك يا ســـــما بتحصل معايا دايما...إذا كان أمي اللي اسمها امي و بعد ٢٠ سنه ما هيش فاهماني ...يبقي انتي بعد ٢٠ ساعه حتفهميني؟
وبعدين الظاهر الصنف بتاع النهارده كان مضروب يا ست ســـــما..تصدقي اني روحت ابص علي البروفيل بتاعك تاني علشان اتأكد إنك فعلا من مصر المحروسه؟
ياحبيبتي في بلدنا انتي من يوم ما تتولدي وانتي مربوطه بعادات وافكار في المعتاد مالكيش اصلا دعوه بيها ... نفرض مثلا اني قررت اني ما روحش الجامعه غلشان ما بحبش قفا الدكتور "علي فكره وشه وقفاه شبه بعض خالص..تقوليش توأم" نفرض مثلا اني قررت اني يا ادخل اداب قسم فلسفه يا بلاش...طبعاً ماما حتزغرط ..وبابا حيعمل ليله لاهل الله و طز في الاستقلال المادي ..ماهو انا الكام مليون اللي حاطاهم في البنك يعيشوني برضه..بدل ما أمي في هذه الحاله تجوزني "برضه لراجل قفاه زي وشه" مش باقولك إنك مزاجك عالي اوي النهارده..بتجيبيه منين؟؟
تفتكري ليه يا ست ســـــما الواحدة بتطلع همها في المدونات...فكرتيني ب كازانتزاكيس,,,ودي فكره لبوست جديد

وطز في اللي يزعلك

سمـــــــــا said...

من 10 سنين وانا فى سنك كنت همشى زى ما المجتمع والاهل بيقولو ازاى البنت لازم تمشى يعنى البنت لازم تخلص تعليمها وتتجوز سواء بقى اشتغلت او مشتغلتش المهم لازم تتجوز علشان تخلف علشان لو عديت سن ال 24 خلاص هتبقى عانس

فانا فى الاول كنت هعمل زي ما الكتاب بيقول بس حسيت انى مش سعيدة فخلعت الفكرة من دماغى وقلت انا هبقى اللى يعجبنى انا وكده كده الناس مش هيبطلوا كلام

ودلوقتى بعد ما بقى سنى 30 سنة اقدر اقولك

انى لزبيان علشان قررت ابقى كده ولو قررت مبقاش هيبقى علشان انا عايزة دا وفى الوقت اللى يعجبنى مش فى الوقت اللى يناسب المجتمع والاهل

اهلى فاهمين وعارفين انا ايه كويس اوى ومنى انا شخصيا لانى مبقتش اخاف ولا يفرق معايا حد

دلوقتى حريتى وحياتى انا اللى بعملهم بأيدى واللى مش عاجبه يخبط راسه فى الحيطة اللى تعجبه او يشرب برضه من البحر اللى يعجبه

مزاجى طول عمره عالى بس دا مزاج ربانى عقبالك


وطظييييين فى المجتمع

عـــــــــــاقله جدآ said...

والله برضه مزاج عالي ياســــــــما و بعدين رباني ياستي ..ماتزعليش من اختك الصغيره "بمناسبه حته انا لما كنت في سنك~ علي فكره بسمعها كتير من الست الوالده لما تحب تعايرني"

طيب بقولك إيه مامتك و باباكي منفسهمش يتبنوا واحده تانيه غيرك؟ حتي لمده ٤ سنين؟ قبل مااوصل ٢٤ " علي فكره ده برضه سن العنوسه طبقا لمقاييس الست الوالده"

ويا ستي مليون طز في اللي انتي عايزاه ويخرب بيت اللي يزعلك

فيشة بنت كبس said...

هااااااهاهاههاهاها والله لسة بقول نفسى أعمل إنقلاب فولتاوى مكهرب على الدكاترة اللى محتاجين شوية كهربا يمكن يفوقوا بعد الصدمة