Wednesday, October 28, 2009

حضرته من نوع البتاع

.
.
.
.
في ناس كده تموت في الغتاته وصاحبنا ده واحد منهم و الظاهر انو قرا روايه جديده انا شخصيا معرفش مين الحمار اللي مألفها عن كيفيه كسب قلوب العذاري وحب يختبر النظريه دي علي الطبيعه
انا قاعده في امان الله مع سلمي في الكافيتريا بندردش و فجأه لاقينا قيس افندي ابن الملوح و بدون مقدمات هابطا بوجهه الكريم بيننا فجأة و سألها" هيه الحمرة اللى فى وشك طبيعى ولا بودرة ؟"
دي للي مش علرفين منكم تطبيق لنظرية- عك وربك يفك - تطبيقا تاما ، والخساره يعني حتكون اقصاهاإيه إنها سوف تعتقد أنه مجنون تماماً لكنه ما بانش علي وشه أى تعبير يوحى بالقلق من الحكابه دي، أما سلمي فلم تندهش ،.. يمكن لانها شافت من الاشكال دي كتير و لكن قبل أن تجاوبه هي لاحظت انا حاجتين :أن حضرته باين عليه خجول حبتين و النوع ده بيواجه خجله الشخصى بوقاحة شديدة فى تعامله مع الآخرين ، و أن هدف سؤاله مباشر أكثر من أنه وقح ً و هو أنه يبدور علي واحده ما بتخبيش وشها مهما كان قبيح أو جميل وراء أى نوع من التزين الخارجى ، بإختصار يحاول أن يبدو قوياعلشان يداري ضعفً شديدً جواه وهو فى أمس الحاجة لمن يستطيع مساندته وقت ضعفه ، أنا عارفه كويس أن دي هى الحيلة النفسية الدفاعية اللى عادة ما يلجأ إليها الرجاله جميعا وقت ضعفهم لذلك إبتسمت إبتسامة من ابتساماتي الساحرة و قبل سلمي ما تتكلم سألته انا " فيه في بيتكم مرايه؟"
فتح صاحبنا فمه كما السيد قشطه- مع الاعتذار للاخير- فأكملت انا قبل ان يفيق من الصدمه "اقف قدامها و قول اللي حقولهولك
.
.
ده مهبوش بخربوش الألم والضياع"
عقلي ومنزوع م الجمجمه انتزاع
يا مرايتى ياللى بترسمى خيبتى
" يا هلترى ده وش ولا قفا ولا بتاع
.
.
.
كئيب قوى ألنوع ده ، مش كده ؟
.
.

وطز في النوع ده

4 comments:

سمـــــــــا said...

بصى يا سلوى

احنا كلنا عارفين طبعا ان تقيم شخصية الانسان وحتى اعجبانا بيه بيكون نسبى يعنى اللى يعجبك ميعجبكش غيرك والعكس صحيح

يعنى انتى شايفة ان الولد دا مدب مبيعرفش يبدأ كلام وخجول وكمان ضعيف وبيحاول يغطة ضعفه بستارة من الوقاحة والجليطة فى الكلام

ممكن حد تانى يشوف عكس ما انتى شفتى انه مثلا شخص معندوش خبرة مع الجنس الاخر ومش صايع ولا بيعرف يلف ويدور ويألف لك قصة علشان يدخل عليكى بالسهوكة ويرسم خطة طوييييلة عرييييضة ويأدى دور تمثيلى عظيييييم علشان يلفت نظر حد

فى النهاية انا شايفة انك حكمتى عليه بسطحية ومش بس كده دا انتى طلعتيه معقد كمان وفاضل شوية وتقوليله تعالى نام على الشيزلونج

بالاضافة ان ردك عليه بالطريقة دى والكلام دا كان الطبيعى ان رده هو يكون اعنف ولكن لو هو مردش عليكى فدا معناه انه انسان مهذب ومحترم لان لو حد غيره من الشطار بتوع اليومين دول انتى عارفة رده عليكى كان ممكن يبقى ايه وازاى

بصراحة اللى طلعت بيه من الحدوتة دى يدينك انتى مش هو

اولا انتى حكمتى عليه بسطحية من خلال موقف او طريقة كلام رغم انك متقدريش برضه تعرفى الناس ممكن تكون بتقول عليكى ايه لو شافوكى فى موقف واحد ولا اتنين

ثانيا طريقتك فى الرد عليه مستفزة جداااااا وانا مش قادرة اتخيل ازاى ممكن يكون سكت لك

ثالثا معتقدش ان فيه حد فينا سواء راجل او ست مبيمرش بلحظات ضعف او ارتباك مهما كانت شخصيته قوية وخصوصا لو قدام اللى بيحبه

انا شخصيا شوفت شخصيات عايشين فى دور وسع يا جدع وشخصيتى الساحرة الماحرة وكرامتى اللى محدش يقدر يمسها بيبقوا قدام اللى بيحبوهم حاجة تصعب على الكافر

واخيرا احب اقولك اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية

تحياتى

عـــــــــــاقله جدآ said...

آآآه يا سما

نازله فيه سلخ كما لو كنت من معسكر الاعدقاء ليه بس يا بنتي؟
انا شاكه إنك تعرفي حضرته! بس مش غريبه انك تعرفي واحد
حبروش؟ عارفه حبروش طبعاً مش كده؟ الحبرشة الاصل فيها هو المعاكسة و بتستخدم في في مواطن اباحية .. فيقال : " تعالى حبرش" في استهزاء وتقليل من قيمة المحبرش.
ويعد مصدر هذه الكلمة من الفعل حبرش وهو فعل رباعي ( ح - ب - ر - ش ) .وتعد مدينة القليوبية ابرز المدن المستخدمة للفظ حبرش وصاحبنا ده كان من القليوبيه و بيحاول يستخدم مهارات التظبيط والتعليق دي واحده

التانيه النوع ده تديله علي قفاه "من غير شيزلونج" يكش..ليه بقي؟ لان حضرته من النوع الكسكوس بفتح الكاف و الكسكسه بسبب الخوف او الجبن،هي الرجوع للخلف ويصح قولها فالاشارة للكسكسة في الحديث ، فيقال "كسكس المرء" وفي ذلك اشارة لخوفه من خناقة مثلا فلا يدخل فيها او خوفه لان من امامه قوي في الكلام او يمسك عليه ذلة او كمبيالات.والكسكسة هي الخوف والجبن، ويشار للشخص الجبان بالكسكوس، اي كثير الكسكسة حلو كده

الثالثه آه انا استخدمت حقي و زطيته ..إيه المشكله؟ و برضه الزط او فعل يزط في اللغة هو الخداع والمكر والدهاء ويمتاز لدى البعض باحتواءه عوامل اباحية، فالمزطوط هو من يقع عليه الزط او الزطة والزاطط هو الفائز وهو القائم بعملية الزط لغرض في نفسه.
والمصريين حلوين اوي في الزط واساتذه فيه
منذ القدم، فقد كان الفراعنة يمكرون ويزطون بعضهم بل قد تمادوا وصاروا ينظرون للمستقبل ومحوالة زط الاحفاد والوافدون لمصر عن طريق وضع السموم والفخاخ في القبور التي يستكشفونها، لذا لم يكن غريبا ان يتمتع الزط لدى المصريين بمكانة عالية في القلب.
ومن اشهر الزطاطين : احمس فقد زط الهكسوس، ومينا فقد زط القطرين
يعني انا كنت زاطه و جنابه كان مزطوط و خد بعضه و وولي الادبار يا ست سما

خلتيني سطحيه و غاويه ناس صيع تخش عليَّ بسهوكه وانا مظلومه معاكي دايما ..لكن معلش

مساؤك مانجه "مع انه مش اوانها" مع شويه عنب و سندوتش تشيكن كيف كومبو من عند كوك دور

سلوي

فيشة بنت كبس said...

loooooooooooooooool gamda ya 2alaz magnooooona:D:D:D:D:D:D:D:D walahi to7faaaaaaaaaaa xD xD

عـــــــــــاقله جدآ said...

بنت كوبس عندنا...يا مرحبا يامرحبا
مُتِعْتِ بنت كوبس بالفيَش والمقاومه

آآآننن آننن ...بنت كوبس اجئت تطلبي لمبه ام تسرقي التيارا
و بصراحه مش فاكره بقيه القصيده ..بس نورتي المغاره يا ابنه كوبس

سلوي