Friday, October 30, 2009

كوز دره من عند ام عرفه و زلابيه من عند عضمم


.

*******

يا إما كل حاجه تمشي كويس، أو كل حاجه تمشي وحش، المصيبه ان مفيش حاجه

تمشي خالص

.

.
عارفه بيقولوا أن المتفائل هو اللي بيعتقد أن ( الحاجات الوحششششه بتحصل للناس التانيين بس) !ـ لكن ده برضه اللي ييعتقده المتشائم ..الحاجات الوحششششه بتحصل للناس التانيين ، المصايب بقي هي اللي بتحصل لي أنا

.

.
تخيلي أن في ناس فاكره أن ( عباس بن فرناس ) هو أول واحد حاول الطيران !ومش أول واحد ( فكّر ) في الطيران ، لكن ( ماطِارش ) فعلاً !ايه بقي الانجاز في اللي عمله ، غير أنه وقع واتكسرت رقبته

.

.

أنا مش عارفه مين هو أول واحد ( خبط رأسه في حيطة ) وأنتي طبعا برضه مش عارفه.. تفتكري لي حق اطلب الحصول على شرف الأولوية !أنا مش طمعانه بأكثر من رسمٍ رديئ في كتاب المطالعة للصف الثالث الابتدائي ،يطلع صورة رأسي البهية وأنا أخبطها في الحائط ! وموضوع جميل يخبر الأجيال اللي جايه عن أن ده واحد من الإنجازات العربية التي يحق لنا ان نتأنزح بيها على أقراننا من البشر

!

:

:
- عارفه الصور اللي فيها شويه اصحاب من ايام الثانويه بيبتسموا بهبل.... شويه هُبْل بيبتسموا لآنهم فاكرين ان اسواء ايام حياتهم عدت و خلصت ما كانوش عارفين ان شيرين آه يا ليل حتشتم تامر حسني و جوزيه حيسيب الاهلي

.

:
كل ده كنت باتحاور بيه مع ام عرفه و عرفه راكب علي قفاها وهو يصدر صوت "عن عن" ممسكا بأذنيها كما لو كان يقودها...في حين كان محمود ابنها الثاني ممسكا بقطه سوده يحاول اقناعها بان تخبره بمكان "بن لادن" ولما فشل حاول اغراقها في الجردل اللي جنب امه...والحقيقه ان محمود كان بيتلكك للقطه... لانها كده ولا كده ما كانتش حتقوله...مش علشان هيه ما بتعرفش تتكلم.. لآ...لكن لآن امريكا نفسها مش عارفه مكانه تبقي ازاي القطه الجربانه دي حتعرف؟ حاولت انقذ القط من الموت راح عاضضني

"محمود طبعاً مش القط"

.

.
ناولتني ام عرفه كوز الدره المشوي وهي تخبط كفا بكف "سلامتك يا ست سلوي..ما كنتي بعقلك"

.

اخذت اقضم في الكوز وانا متجهه الي عياده الدكتور عضمضم

.

.


واكبر طز في الجهل

3 comments:

سمـــــــــا said...

دمه خفيف اوى الموضوع دا

يسلموا

عـــــــــــاقله جدآ said...

اللهم اجعله خير يا سما

سلامتك يا بنت نجم...لكن قلبي يحس ان الموضوع به إنهٌ

فعسي ان لا تكون في الخوافق بخبخهٌ
ولا بالحيلبون مُضيعٌ
فكلٌ شئٍ بالقباع مُلَمْحُن
وكُلُ فرخً بالنيام ضليعُ

اول مره تعلقي من غير ما تسلخيني!!!!! سترك يا رب

وسمعونا سلام ..عيني بترف يا حبه عيني

سمـــــــــا said...

هههههههههه معلش الجايات اكتر من الرايحات